Gå til innhold

Hva mener du er viktig for et lykkelig ekteskap?

08.10.14

Dagmara (1) Et lykkelig ekteskap er noe som de fleste mennesker drømmer om. Ekteskap handler om to personer i et forhold.

Det er så enkelt å gå til kirken eller et kontor og underskrive et papir. Problemer begynner etterpå når vi skjønner at vi ikke er like,

at det er to helt forskjellige sjeler og karakterer hvilken må leve sammen. jeg er ikke gift, så jeg har ikke mine egne opplevelser av

dette, men jeg kan se på andre nmennesker. Det er alltid lettere å se hvordan et forhold er fra utsiden. jeg tror at å være lykkelig

i ekteskapet er en veldig vanskelig jobb. Det handler om gjensidig forståelse. I dagens samfunn er mennesker selvfølgelig mer

egoistiske, og kanskje derfor er det så vanskelig å være lykkelig med noen andre. Hvis vi bare vil få noe fra andre og ikke gi tilbake

noenting, da kan det ikke slutte godt. Likevel synes jeg at å være litt egoistisk er også viktig. Vi må se litt på oss selv for å vite hva vi

vil, hva gjør oss lykkelige eller hva vi har problem med. Hvis det finnes kjærlighet i forholdet, da kan vi prate om problemer uten å

krangle. Hvis vi bare ser på den andre og ikke tenker på vårt eget beste, da kan vi aldri være lykkelig.

I begynnelsen av et forhold lærer vi bare å kjenne noen. Hver dag får vi vite mer om denne personen. I begynnelsen ser vi mere på fordeler av våre kjære, ikke ulemper. Med tid ser vi

flere og flere negative sider ved partneren vår, og vi kan bestemme om vi kan leve med ham eller henne eller ikke. I et ekteskap bør vi prate om irriterende ting. Det kan være små ting

som for eksempel at han ( eller hun ) legger sokkene på gulvet hver morgen. Det kan man forandre på fort, så vi kan starte dagen uten å være sint. Kvinner tenker litt forskjellig fra

mannen. Det begynner med bare sokken, men til kvinnens hjerne betyr det at han ikke respekterer hennes regler, at han er lat, at han vil gjøre henne om til hans mamma som rydder

etter han osv. I et lykkelig ekteskap må vi bare forstå den andre personen. Og selvfølgelig hjelpe hverandre. Livet går opp og ned og kjærlighet betyr for meg at denne andre personen er

med meg i alle fall. Hvis jeg ikke kan hjelpe med noe, så bør jeg støtte eller bare snakke med hverandre. Nå har mennesker problemer med å prate sammen. Det er så enkelt, men vi har

problemer med det uansett. Et lykkelig ekteskap for meg er først og fremst å være venner. Hvis vi liker hverandre, så er det enkelt etterpå. jeg tror at nå er det lettere å si «jeg elsker deg»

enn å si «jeg liker deg». Hvis vi liker hverandre, har vi gøy sammen og vi kjeder oss ikke. Og etterpå når vi er gamle og har mange problemer med helse eller sånt, er det viktig å kunne

prate sammen, og den beste veien ut av dette er å le sammen. Eller bare støtte og være med den andre personen. Selv om vi bare leser avisa i lenestol fordi vi ikke har energi til å gjøre

noe annet, så føler vi oss lykkelige fordi vi har denne kjære personen ved siden av oss. Det er dette et lykkelig ekteskap betyr for meg.

DAGMARA

6 kommentarer leave one →
  1. Terje Ellingsen permalink
    29.10.14 13:41

    Hei, Dagmara!

    Takk for en fin tekst om hva ekteskap betyr for deg.
    Jeg er enig med deg i at det er viktig å kjenne den andre personen godt før en gifter seg.
    Jeg mener også at det viktigeste i et ekteskap er at man respekterer hverandre og hjelper hverandre.

    Hilsen Terje Ellingsen

  2. yohannes zerezghi permalink
    07.11.14 10:28

    hei Dagmara veldig fint setninger

  3. Dagmara permalink
    13.11.14 15:38

    Terje ,jeg husker når du lærte oss ord som appelsin eller utrykk ,,Hvor gammel er du?» .Nå kan jeg skrive en stil på norsk! Jeg er overrasket,fordi norsk var som kinesisk til meg. På denne skolen gjør lærerne en veldig god jobb så takk for det 🙂

    • Olga Straume permalink
      13.11.14 22:41

      Hei, Dagmara!

      Tusen takk for ros til oss lærerne 🙂 Jeg må si at elevene på skolen vår også gjør en skikkelig innsats for å bli bedre i norsk!

  4. almatheresa007 permalink
    28.09.20 00:44

    flott innhold!!!

  5. almatheresa007 permalink
    28.09.20 00:44

    vel hva kan jeg si..min eks-ektemann lurte på meg flere ganger i ekteskapet vårt. Ville jeg bare hatt mer smerte ved å sitte rundt? NEI !, jeg kontaktet en hacker for å hjelpe meg med å finne ut alt han gjemmer på telefonen sin, dette er hackers e-post:
    “JAMIEHACKING99 @ Gmail. Com ”Hvis du også trenger hjelp, så kontakt ham….

Legg igjen en kommentar