Gå til innhold

Hva er bra med å bo i Norge ? Hva er vanskelig med å bo i Norge?

07.10.14

Gruppe 20B fikk spørsmålet om hva de synes er bra med å bo i Norge og hva som er vanskelig. Under bildet finner du noen av svarene.

 

 

 

 

BRA:
I Norge er det gratis skole.   Det er ikke krig.   Jeg bor med kjærlighet.   Da jeg kom til Norge fikk jeg legitimasjon.Etterpå kunne jeg begynne på norskkurs.  I Norge er det veldig bra fordi vi kan gå på skole.   I Norge er det så fint om sommeren.    Jeg liker å gå på norskkurs spesielt fordi lærerne er bra.   Naturen er fin her.   Jeg kan finne jobb i Norge.  Gatene er bra i hele landet.   Det er fred i Norge.   Folk i Norge har disiplin. Når de kjører bil eller buss, er det minimal sjanse for ulykke.    Skolesystemet er veldig bra.   Mennesker er veldig snille.   Nå har vi kjøpt et hus på Brattås.   Nå liker jeg Norge, naturen, folk, klima, alt.    I Norge er jeg fri. I hjemlandet mitt hadde jeg mange problemer.

 

VANSKELIG:

Det er veldig dyrt å bo i Norge.   Mange nordmenn snakker ikke med naboene.   Før likte jeg ikke været, jeg frøs. Men nå er det endret.   Det er et vanskelig språk.    I begynnelsen hadde vi en liten leilighet. Min kone hadde jobb, og jeg var alene i leiligheten. Det var ikke bra for meg.    Det er mye snø. Jeg har falt mange ganger.     Jeg er alene, og jeg savner familien min, mora mi og alle vennene.    Først bodde jeg i asylmottak  mellom Lunde og Ulefoss. Jeg følte meg ensom og gråt hele tiden.    Språket er veldig vanskelig for meg.      Det er vanskelig å bo her uten jobb. Jeg har ti års erfaring som sykepleier, og nå er det veldig vanskelig for meg å sitte hjemme. Jeg synes det er kjedelig.   Norge er annerledes, spesielt om vinteren.

 

 

6 kommentarer leave one →
  1. 19.10.14 04:33

    Æ tror det er bra alt I norge .regler og lover og mennesker .

  2. Turid Holm Knudsen permalink
    23.10.14 11:14

    Hei alle i Gr. 20 B!
    Så fint å lese hva dere har skrevet om positive og negative sider ved å bo i Norge!
    Hilsen Turid Holm Knudsen

  3. Terje Ellingsen permalink
    29.10.14 13:53

    Heia Gruppe 20!

    Det var et flott bilde med mange blide og flotte ungdommer 😄
    Jeg kan forstå at noen av dere blir overrasket når dere kommer til Norge.
    Det er kaldt om vinteren og det er kanskje vanskelig å bli kjent med naboen.
    For å bli lykkelig i Norge, og i alle andre land, er det viktig å lage et godt nettverk.
    Et nettverk kommer ikke automatisk, men du må jobbe hardt for det.
    Selv om naboen ikke alltid hilser tilbake, så må du ikke slutte å hilse! Hvis du har barn så må du bli med på foreldremøter i barnehagen og på skolen. Da møter du mange nordmenn, og blir bedre kjent med dem.

    Hilsen Terje Ellingsen

    • yohannes zerezghi permalink
      07.11.14 10:33

      hei Gruppe 20 b det er fint bilde

  4. Musie tkue permalink
    07.11.14 10:40

    hei dere ,Jeg liker denne bilde ,Så fint gruppe 20b alle sammen

  5. Mohammad Ibrahim Nazari permalink
    21.11.14 10:32

    Hei Gruppe 20 B!

    Så fint bilde jeg er hyggelig hvis jeg ser på den bilde å så bra tekst takk for alle sammen og god dag…

Legg igjen en kommentar